Hur kan det vara säkert att köra bil i Norge?

Jag har varit bilturist i Norge i sommar och som vanligt funderat över vilka enorma skillnader det är mellan att bygga vägar i Norge jämfört med Sverige. I Sverige behöver man i stort sett bara skyffla bort lite jord, spränga lite bergknallar här och var och sedan rulla ut asfalten. I mera svårtillgängliga områden bor det inga människor så då behövs inga vägar. Skulle det mot förmodan bo några människor där ändå får de skylla sig själva och klara sig med den gamla grusvägen eller flytta.

Säker väg på norska

Säker väg på norska

I Norge bor det folk i de mest otillgängliga områden och med en uttalad distriktspolitik att hela Norge ska leva, så innebär det att det måste finnas vägar till minsta husklunga och helst ska vägen dessutom vara öppen hela året. Det resulterar i vägar som denna och i mängder av tunnlar. Slående när man kör är hur få omkörningar det är trots att det blir köbildning bakom både husbilar och personbilar.

Vad har det här med trafiksäkerhet att göra? Svenskar som har åkt E18 till Oslo klagar ofta över hur lite motorvägar det finns och kan förvånas över att Norge har ungefär samma antal döda per 100 000 fordon eller invånare som det Sverige har. Grejen är ju att Osloområdet är så ofantlig liten del av Norge. Och så lite representativt. I övriga Norge kanske GPS:n

Navigator för norska väg

Navigator för norsk väg

visar en kanelsnurra och då tar man det lugnt precis som när man kör i hårnålskurvorna upp och ner till fjordarna. Höjdrädslan är ju välutvecklad hos människan till skillnad från rädslan för fart. Och har man ett stup på sidan av vägen lättar man lite på gasfoten. Så jag vet inte, ska vi anlägga lite flera berg i Götaland kanske och spränga in några fjordar?

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

1 kommentar

indiemusik.se/

Livsfarligt =)

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *