Fritt fram för SMS bakom ratten?

Jag undrar vad TV4 vill uppnå med sitt nyhetsinslag. Tre av fyra pratar i mobilen när de kör enligt en opinionsundersökning och hälften vill förbjuda det. En fjärdedel uppgav av de skickade SMS när de kör. Men det fick de inte tycka till om borde förbjudas. Det sades också i inslaget att åtta av tio olyckor beror på att föraren har distraherats bland annat av något av alla system inklusive mobiltelefon som finns i bilen. Och om man SMS:ar ökar risken 23 gånger för en olycka.  Man behöver inte ens tänka till särskilt länge för att förstå att det ökar risken. Titta ner i en display och fippla med tangenter samtidigt som man ska ta in allt som händer runt bilen. Det är inget för oss i grunden fortfarande stenåldersmänniskor.

Vi människor har massa fel och brister och förbud ska förstås finnas för många saker, men om man ska detaljreglera vart enda olämpliga beteende i lagstiftning, så blir lagboken tjock. Och det är tveksamt om det får någon effekt. I TV4-undersökningen gjorde ju minst 25% något dom tyckte borde vara olagligt. Det finns ju för övrigt redan en grundläggande bestämmelse i svensk trafikförordning om att ”en trafikant ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna”

Det som är glädjande är att det ständigt kommer  system som stödjer oss människor som ständigt gör fel. På gång är t.ex. system som läser av att trafiksituationen är komplicerad och att mobiltelefonsamtal därför inte kopplas fram, system som känner av om blicken är ute och vandrar för mycket och om bilen är på väg över kantlinjerna. Det här är system som har en enorm potential att förhindra skador i trafiken.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

2 kommentarer

Marko

Håller helt med om att allt inte går att lösa med lagstiftning. Vi kan därmot lära oss hur människor verkligen agerar (inte vad de säger att de gör/vill göra utan hur de i praktiken gör). Vi kommer nog få än mer teknikutrustning som kommer att distrahera vår bilkörning (även om det mest störande och koncentrationspåverkande jag personligen vet är barn som bråkar i baksätet…). Därför är det bra tt fokusera på det teknikstöd som finns idag för att minska dessa risker. I min förra bil kunde jag t ex inte göra alla ändringar/inställningar på radion/Cd:n under färd, bara när bilen stod stilla, det var ibland irriterande (speciellt när någon i passagerarsätet var den som vill ändra och inte kunde) men jag köper säkerhetstänket. Kanske kolla om man kan få liknade tekniska lösningar även där, t ex när det gäller sms? Fler och fler bilar har nu möjlighet till handsfree, via t ex bluetooth, detta bidrar något till säkerheten hoppas jag.
Tycker att vi i Folksamgruppen ska leva som vi lär, i vart fall när vi kan styra det, så vi borde föregå med gott exempel och införa vissa delar som bidrar till miljö och säkerhet. T ex att alltid ha hansdfreekrav på våra tjänste/förmånsbilar (idag upp till varje chef att godkänna och bekosta det), lägre bruttolöneavdrag till beresninskyldiga på förmåsnbil (för miljöbil i vart fall), då skulle fler tycka att det var värt att ta ut en sådan (vill man så kan det ”bekostas” med hjälp av att bilarna skyltas med bolagsmärket), tjänstecyklar som en möjlighet etc… Testa vet ja!

Länkar till detta inlägg

Läs mer om denna funktion

Lagförbud mot sms:ande i bil | Trafiksäkerhetsbloggen

[…] mina kollegor Anders Ydenius och Sigrun Malm har tidigare bloggat om ämnet.  Sms:ande ökar olycksrisken. Även ett mobilsamtal – med eller […]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *