Antisladd på hal is

Däckens prestanda har stor betydelse för att antisladdsystemet ska fungera bra vid halt väglag. Friktionsdäck av europeisk typ visade sig ha 20-30 procent längre bromssträcka än friktionsdäck av nordisk typ. Det visar en studie gjord av Mattias Hjort på VTI.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

2 kommentarer

bo johansson

Vilken typ av vinterdäck!
Bor man i södra delen av landet dominerar våta vägbaner under vintern. Kanske 5-10 % av tiden består av någon form av vinterlag. För att uppnå maximal säkerhet gäller det att bedömma helheten. Nordiska dubbfri vinterdäck är som du säger bättre än kontinentala dubbfria. Jämför vi vattenplaningsförmåga är det tvärtom. Samma sak vad gäller riktningsstabilitet och rullningsmotstånd. Dubbdäck har sina fördelar och nackdelar.
Vi måste väga in helheten alltså var vi bor, på vilka vägar vi kör, bilens säkerhetsutrustning och personliga preferenser för att kunna välja bästa däck.
Att bara väg in en faktor och presentera olika däcks förmåga att hantera just denna skapar inte ett bra beslutsunderlag för köparen.
Skulle inte folksam som är duktiga på bilsäkerhet kunna tänka till med helheten som ledstjärna??
Hälsningar
Bo Johansson

PS! Jag tycker att teknikens värld gjorde ett gott försök i denna rikting vid vinterdäcks-testet tidigare i höstas!

Maria Krafft

Hej Bo
Jag håller med dig att val av vinterdäck beror på flera faktorer. Syftet med mitt tidigare inlägg var att lyfta resultat från en ny studie, inte att ge en heltäckande bild.
Du föreslår att Folksam skulle göra mer omfattande däcktester men av resursbrist kommer vi inte kunna göra det. Dessutom finns det såpass många kompetenta och omfattade tester, ex vis Teknikens världs, som ger konsumenten en bra vägledning.
: ) Maria

http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/vinterdackstest/2009-vinterdacktest-17-st/index.xml

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *