Beyond Ncap

Nu kommer ”Beyond NCAP*” som är revolutionerande! Biltillverkarna får själva presentera teknik som de kan visa har betydelse för att rädda liv. Om det är bra får de extra poäng och biltillverkarna jagar poäng för säkerhet säljer. Fram till nu sätter  konsumenttester upp testkriterier vilket många gånger hämmar utvecklingen. Nu gynnas innovation vilket borde kittla tillverkarna . BRAVO!!!

*Den mest dominerande krocktestserien i Europa är Euro NCAP* , det är en sammanslutning av europeiska myndigheter och organisationer inom trafikområdet.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

2 kommentarer

Rune

Sikkerhet selger?

Det er en drøy påstand vil jeg si.

Saab har hatt eksepsjonelt bra sikkerhet i et par tiår nu. Saab 9-5 troner fortfarande folksam sin oversikt. Først i fjor fikk 9-5 selskap i sin klasse.

Men andre biler selger mer.

9-5 har kjøreegenskaper som går langt utenpå mange andre. Den er spesielt god på vinteren og bidrar til at mange holder seg på veien under også spesielt vanskelige forhold.

Men selger den?

En hvilken som helst Toyota-modell med sviktende bremser og en gass-pedal som henger opp, selger mer tror jeg.

Verden er ikke rettferdig.

Jeg reagerer også på at EuroNCAP ser ut til å hvile på sine laurbær. De har en merkelig stolpekollisjonstest hvor en stolpe blir smellt inn i siden på bilene. Men jeg tror de fleste treffer stolper med fronten. Her i Norge hadde vi i fjor en ulykke med en Audi TT som traff et tre. Det var bare en våt flekk igjen. Selv baksetet forsvant. Ingen overlevde. EuroNCAP tester kun lave hastigheter.

Videre har man innført kollisjonstester for fotgjengere. Resultatet er at fremtidens biler får større område foran på bilen for å ta i mot støten. Det blir svårare for sjåføren å se, men altså færre konsekvenser når han treffer noen (noe jeg tror kommer til å skje oftere).

Konsumentene ser fire eller fem stjerner, og der stopper sammenlikningen. Det er viktigere å finne en bil som har god integrasjon med MP3-spiller.

Maria Krafft

Hej Rune
Tack för ditt inlägg.
Angående att säkerhet säljer… Undersökningar visar att den egenskap som människor prioriterar högst vid val av bil är säkerhet. Sen finns det mycket annat som styr valet därefter. Om inte säkerhet var en viktig drivkraft när konsumenter valde bil så skulle inte biltillverkarna bry sig om hur många stjärnor deras modeller får i krocktesterna. Men det gör de. Ingen större tillverkare släpper nya modeller utan att säkerställa högt betyg. Sen är det ju synd att inte Saab lyckas sälja bättre än de gör : (

Ang stolptestet i EuroNcap.
Kriterierna i EuroNcap styrs mycket av best practice och kollisioner där skaderisken är hög. Vid sidokollisioner är man som mest utsatt och ”tål” minst krockvåld, därför har man valt den kollisionsvinkeln. Eftersom inte alla krockvinklar kan köras tycker jag det är ett vettigt val.
vänliga hälsningar
Maria

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *