Euro NCAP i framtiden

I helgens  motorbilaga i DN tog de upp problematiken kring att Euro NCAP har gjort om sitt betygssystem. Självklart är det bra att det krävs mer av biltillverkarna att få toppresultat  på sina bilmodeller, men att Euro NCAP fortfarande använder en femskalig betygsskala är olyckligt. Det är svårt att enkelt kommunicera vad det är som skiljer en femstjärnig bil från 2010 från en femstjärnig bil från exempelvis år 2006. Läs gärna artikeln + Lasse Swärds krönika.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

2 kommentarer

Hans Fogelberg

Inte bara Ncap…

I en ideal bilvärld väger alla fordon lika mycket. Nu ser det ju inte ut så på våra vägar och jag saknar information från Folksam om hur man skall tolka säkerhetsnivåer mellan fordonsgrupperna. Grön prick och fem stjärnor på mellanstor bil är jämförbar med vad på stor bil? För några år sedan har jag för mig det sades skilja ungefär en stjärna eller ett färgsteg. Vad gäller för nuvarande statistik?

Sedan säger hemsidan att ”verkliga olyckor” är viktigast och att man därför ska välja ”grön bil”. Men det är ganska vanligt att dessa två hamnar på olika ställen i er egen filtrering av data. De utgör inte sällan två olika grupper av fordon. Det är också olyckligt.

Mvh hasse

Helena Stigson

Anders Kullgren förklara skillnaden mellan Folksams och Euro NCAPs sätt att bedöma olika bilmodellers säkerhet i sitt inlägg den 9 april 2010.

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *