Kom ihåg hjälmen!

Tog cykeln till jobbet denna vackra vårmorgon och jag var inte ensam. Nu är äntligen cykelsäsongen här. Ett annat säkert vårtecken är att Stockholm stad för några veckor sedan rullade ut de populära lånecyklarna. Otroligt lätt och smidigt system!

Trafikforskare som jag är kunde jag inte låta bli att under min cykeltur registrera hjälmanvändningen. Även om användningen är relativt hög finns det helt klart en förbättringspotential. En studie som vi gjort på Folksam visar att av alla huvudskador som registrerades på akutmottagningar i landet hade ca 15% av cyklisterna hjälm. Ungefär hälften av huvudskadorna hade kunna undvikas med cykelhjälm. En vanlig missuppfattning är att cykelolyckor med personskador främst sker i kollision med bil, men över 70 % av alla skallskador inträffar vid singelolyckor, det vill säga då inget annat fordon är inblandat i olyckan. Totalt inträffar det cirka 3 500 huvudskador i samband med cykelolycka varje år. Det är närmare tre gånger fler än vad som inträffar på MC och moped tillsammans. Så kom ihåg att serva bromsar, fixa hjälm, ringklocka och bra reflexer nu när cykelsäsongen är här!

 

 

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

15 kommentarer

Åsa

Man säger att cyklandet skulle minska betydligt om det blev hjälmlag för vuxna. Varför då? Jag kan förstå om tonåringar som är inne i en känslig period tycker det är generande att använda hjälm, men vuxna människor? Vuxna människor vars bästa ursäkt att inte använda hjälm är ”Man förstör frisyren”. Kanske skulle dom tycka det var onödigt, omständigt och jobbigt men skulle dom sluta cykla? Är människor så svaga?

Det är helkorkat att köra bil utan bälte när man vet riskerna, och det är helkorkat att cykla utan hjälm också. Folk är korkade ibland och då kan dom behöva hjälp på traven av med en hjälmlag tycker jag.
Cykeljälm är en så enkel och billig livförsäkring så det är mystiskt att inte fler upptäckt den.

Helena Stigson

Håller med dig, Åsa, att cykelhjälm är en otroligt enkel och billig livförsäkring. I efterhand kan det tyckas mycket olyckligt att lagen om cykelhjälm endast infördes för barn och ungdomar upp till 15 år. Anledningen till detta var låg acceptans hos vuxna att bära hjälm. Om vi tittar på olycksmaterial så äldre vuxna överrepresenterade när det gäller svåra skador pga cykelolyckor. Så en lag som täcker in alla cykelanvändare skulle helt klart kunna minska antalet personskador.

Crescent

Det sjuka är att jag förstår nyttan med cykelhjälm och de risker de innebär att cykla utan.

Ändå använder jag ej cykelhjälm, Varför?

Joo för det känns dumt och löjligt. Skulle vara den ända i min ålder (24) som använder, polarna skrattar idag bara åt hjälm på cykel. Iofs brukar jag inte bry vad de tycker utan kör mitt eget race, men känns ändå som ett stort steg att börja använda cykelhjälm.

Helena Stigson

Kan förstå din känsla. Det är alltid svårare att gå mot strömmen än att följa med. I Stockholm använder över 70% av vuxna cyklister hjälm medan i Malmö knappt 10%. Självklart är det ”lättare” som individ att använda hjälm i Stockholm än i Malmö. Förhoppningen är att vi cyklister kan följa samma positiva utveckling som skidåkarna. För 10 år sedan var hjälmanvändningen i backen låg men helt plötsligt blev det inne att ha hjälm och numera har merparten hjälm. Även cyklister påverkas av modetrender. Cykelhjälmens design har förändrats från att vara slimmad sporthjälm till att ha en mer skateboard-design. Om jag var du, ”Crescent”, så skulle jag satsa på en riktigt tuff cykelhjälm med skateboard-design och försöka bli en ”trendsetter” i ditt kompisgäng. Lycka till!

Crescent

Joo, hjälm kommer att bli lika självklart som vid mopedåkning, dock tar det en tid ännu. Går kanske lite snabbare med en eventuell hjälmlag. Det tar alltid länge för att förändra på folks attityder mot nya grejer, se bara på Internet. Först nu de senaste åren som allmänheten tagit till sig det. Okej dåligt exempel men…

Själv så gillar jag inte skatemodellerna alls av hjälmarna, utan söker något mer sportigt som inte blir enormt varma på sommaren. Ett annat stort problem för mig är ventialtionen, skönt o cykla utan hjälm när man tränar och man känner hur fartvinden svalkar sådär skönt.

Men borde nog ta mig i kragen!

Crescent

Hej igen!

Tog cykeln till stan och cyklat tre gånger, lika många gånger har jag varit med om närapå situationer. Så jag införskaffade en sportig vit cykelhjälm, som jag hoppas jag skall börja använda.

Du har nog fått mig och tänka på saken, en olycka verkar kunna ske så lätt!

Men rädd att jag kommer glömma bort hjälmen efter en tid, några bra knep som gör att den alltid är med?

Helena Stigson

Vilket bra steg! För mig känns otroligt roligt att du tog till dig det jag skrev. Jag väljer oftast att låsa fast hjälmen ihop med cykeln. Då kommer jag alltid ihåg hjälmen när jag skall ut och cykla + att jag slipper gå runt och bära på den.

Crescent

Tack för tipset, lämnar förstås hjälmen vid cykeln (inlåst källare) och ute på stan får de stjäla den om de vill, ändå så billig..

Har nu använt hjälm sedan i början av denna vecka och för varje gång känns det mindre och mindre pinsamt. Är egentligen bara i situationer när man är omringad av icke hjälmbärare eller möter någon bekant som de känns lite pinsamt. Men försöker bära upp hjälmen med stolthet!

Snackat med flera av mina bästa vänner om hjälmanvändning och alla är överens, cykelhjälm är smart. Flera har även funderat på det tidigare, men ej tagit tag i saken och införskaffat en. Ser t som att vi snart alla cyklar med hjälm.

Finns egentligen bara en nackdel med hjälmen och det är att man sklll hålla reda på den och det tar lite tid att sätta på sig den varje gång. Men det får man ta, om man ser hur snabbt en olycka egentligen kan ske, skulle inte han haft hjälm: http://www.youtube.com/watch?v=bvJBNiEVSug

Måste bara få hjälmen till en vana nu och inse att cykel och hjälm hör ihop. Tack för sparken i baken!

Sara

Många raljerar över att folk säger att de inte använder cykelhjälm för att det förstör frisyren. Men om man som jag cyklar varje dag året runt och hjälmen de facto totalkvaddar den korta page-frisyren jag har så att den står åt alla håll, innebär det att jag alltid skulle se galen ut i håret om jag alltid använde hjälm. OK, visst, det är betydligt bättre än att vara död eller hjärnskadad, men min poäng är att det inte är ett så fjantigt tonårsargument som många vill få det till. Man förväntas faktiskt se representabel ut på de flesta arbeten.

Helena Stigson

Tycker ändå att ditt huvud måste ha prio ett! Själv fixar jag håret när jag kommer till jobbet. Låt oss för din skull hoppas att de lyckas med att konstruera den osynliga hjälmen som jag skrev om i förra veckan.

Bosse

Kollade vägtrafikverket lite och i en av deras broschyrer så tog man upp Finland, Nya Zeland och Australien som exempel på ställen där man infört hjälmlag. I Australien hade efter 2 år antalet döda med cykel gått ner med ca 45%. Det verkar ganska bra.
Däremot vill man inte nämna att cyklandet i samband med lagen gick ner med ca 40%. Det ger inte så stort tillskott på motion som också kan behövas. Risker med cykling är inte så stora men att ta bort en fysisk aktivitet till för många hat kanske inte heller så stor betydelse.

Helena Stigson

Intressant kommentar. Visst är det viktigt att vi stimulerar fysisk aktivitet! I Stockholm har antalet cyklister ökat med närmare 50% under de senaste tio åren. En snabbt titt på statistiken visar att hjälmanvändningen i Sverige ökat från ca 10 till 20% under samma tidsperiod. Hittar inte i skrivande stund några specifika siffror för hjälmanvändning i Stockholm för tio år sedan. Idag ligger hjälmanvändningen i Stockholm på över 70%. Så många cyklister använde inte hjälm för tio år sedan. Utvecklingen går framåt och detta utan lagkrav. Både min kollega Maria Krafft och jag har försökt förmedla cyklisters situation i trafiken. Faktum är att cyklister står för en väldigt stor del av skallskador som ofta leder till bestående men. Detta kostar samhället miljarder! Både utifrån individens och samhällets perspektiv är därför hjälmen en otroligt enkel och billig livförsäkring.

Björn Abelsson

En lag om obligatorisk hjälmanvändning för vuxna cyklister skulle medföra fler dödsfall, inte färre. Och det land i världen som har minst antal dödade cyklister per cyklad kilometer är Holland, där man knappt vet vad en cykelhjälm är. Orsaken till detta är dels att ett hjälmtvång skulle minska antalet cyklister, dels att riskerna för cyklisterna blir mindre ju fler det är som cyklar. Det är därför inte ens säkert att färre cyklister med hjälm medför färre dödade cyklister än fler cyklister utan hjälm.

Hälsonyttan av den motion som cyklingen ger är minst tio gånger så stor som hälsoonyttan av cykelolyckorna. Redan propaganda för frivillig hjälmanvändning kan därför orsaka fler dödsfall, om den skrämmer folk från att cykla för att de tror att det är farligt. Verklighetenär, att det är mycket farligare att inte cykla än att cykla utan hjälm.

Allra säkrast är dock att cykla med hjälm. Själv har jag använt cykelhjälm sedan mitten av 80-talet. Men om jag ska cykla till brevlådan för att hämta tidningen på landet vill jag inte begå lagbrott om jag väljer att cykla utan hjälm. Så ja till hjälm – Nej till hjälmtvång.

Kristjan Tjörvason

En mycket väsentlig orsak bakom många cykelolyckor, sommartid är kommunernas undermåliga utförande av cykelbanorna. Vid korsningar både med andra cykelbanor och bilvägar är sikten t ex ofta mycket begränsad. Att högersvängande lastbilar fortfarande tillåts köra över en cykelbana/övergångsställe har i många årtionden kostat en stor mängd unga och äldre cyklisters liv i Lund. I de fallen skulle en cykelhjälm inte hjälpt det minsta.

Länkar till detta inlägg

Läs mer om denna funktion

Den osynlig cykelhjälm | Trafiksäkerhetsbloggen

[…] Varför cykelhjälm? Läs gärna mitt inlägg ”Kom ihåg hjälmen!” […]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *