Cyklister lever farligt

Under de senaste dagarna har det skrivits en del om cyklisternas situation i Stockholm. Läste bland annat i torsdagens Metro om att Polisen i Stockholm kommer att ha civilklädda cykelpoliser för att få bukt med problematiken kring cyklister som bryter mot trafikreglerna. Förhoppningen är att det, i det långa loppet, kommer att minska antalet olyckor.

I söndagens SvD

beskrevs det hur kaotiskt trafiksituationen är för cyklister i Stockholm – bussfiler som korsar cykelbanan, trånga cykelbanor osv. Något som jag själv upplever som ett stort problem är att bilister gärna dubbelparkerar och därmed står mitt i cykelbanan.  Jag tycker att även Stockholms stad skall känna sig skyldiga till denna trafikfara då de kunde ha planerat trafiken annorlunda. Jag passerar på min väg till arbetet en relativt nybyggd stadsdel där trafikplanerarna skulle kunna ha gjort situationen betydligt säkrare för cyklister genom att lägga cykelbanan ihop med trottoaren istället. Därmed skulle man som cyklist slippa väja ut i körbanan för att undvika felparkerade bilar eller plötsligt öppnande bildörrar! De parkerade bilarna skulle snarare bli som en skyddande barriär mellan oss cyklister och motorfordon.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

8 kommentarer

Martin

Bra skrivet!

Skulle vara intressant om någon tog upp eländet vis skeppsbron i norrgående riktning, där man spärrat av hela cykelbanan utan vidare hänvisning. Innan var man hänvisad ner på kajen, nu ett betongblock som ligger i vägen, så nu kommer man inte ner till kajen ens utan rakt ner i trafiken. Många tar då bussfilen.

Stockholm är så fullt av helt ologiska konstruktioner för cyklister där cykelled försvinner och återuppstår på andra sidan gatan 100 meter längre bort. Som gammal lundabo blev jag helt förvirrad första gångerna jag skulle börja ta cykeln till jobbet. Ett annat problem är att man blockerar gärna cykelleder och annat vid byggen eller liknande, utan hänvisning till annan väg, något som är helt otänkbart att göra för bilister (jag är bilist också). Visst, jag klantar mig också ibland, missar stopplikt och inte ger signal vid byte eller stop alla gånger. Men det är inte alltid så lätt i en nerförsbacke att stoppa ut handen för då går den handen inte att bromsa med om man har en modern cykel utan pedalbroms.

Gaston LaGaffe

Nackdelerna med cykelbana på trottoaren är bland annat:—
1. de är oftast smala – inte roligt när folk kommer cyklande åt fel håll
2. fotgängarna, speciellt de med barnvagn, betraktar den som gångbana.
3. Finns ingenstans att ta vägen om det finns hinder, som parkerade bilar, containrar, reklamskyltar, osv. (nej, min cykel lämpar sig inte för hoppande över sträckstenskanter) och det kan vara svårt att hitta nånstans att komma upp på eländet igen.
4. Mycket populära som parkeringsplatser och uppställningsplatser: varför köra in bilen på garageuppfarten eller parkeringsplatsen när man kan ställa den på trottoaren … (vid den lokala videobutiken/posten kommer ofta ingen större än en tax fram på trottoaren/cykelbanan)
5. Det som finns kvar av körbanan är oftast så smalt att om man som cyklist tvingas ut på denna (av hinder, vägarbete, etc.) får man raskt en kö av mycket sura bilister bakom sig.

Gaston LaGaffe

6. En slutsats folk verkar dra är att ALLA trottoarer också är cykelbanor, vilket de naturligtvis inte är.
7. Det är enklare att cykla åt fel håll på en cykelbana på trottoaren än på en cykelfil.

Helena Stigson

Håller med dig, Gaston LaGaffe, till viss del men med mitt inlägg vill jag trycka på att det går att planera trafiken bättre. För att undvika allvarliga olyckor skall motortrafikens hastighet vara högst 30 km/h där cyklister och motortrafik blandas. Om inte det är möjligt skall bil- och cykeltrafik separeras. Tyvärr efterlevs inte Trafikverkets rekommendationer fullt ut.

Marcus

Måste hålla med Gaston på hans punkter. Bara att säga att cykling är farligt är fel och faktiskt lite dumt. Vi vill att fler ska cykla, men då är det inte bra att säga att cykling är farligt. Gör man det finns det många som sätter cykeln. Kan vi få fler att inse att cykling är otroligt hälsosamt och bra och dessutom ofarligt, kommer det också tvinga trafikplanerarna att tänka mer ”cykel”. Detta är precis vad som hände i Köpenhamn och vad som håller på att hända i Malmö. I Köpenhamn har cyklisterna mer än 60% av marknadsandelarna och i Malmö växer antalet cyklister lavinartat vilket gör att man inte längre kan blunda för dom. Läs gärna lite mer här:
http://malmolundpacykel.blogspot.com/2010/09/ingen-fara-for-dig-med-cykel-i-trafiken.html

Helena Stigson

@Marcus: Självklart vill vi verka för att fler skall cykla. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel! I SvD-artikeln som jag hänvisade till i inlägget skriver de att antalet cyklister i Stockholm har nästan fördubblats på tio år. Detta är en viktig pusselbit till att nå mål såsom en hållbar stad. Ur miljösynpunkt liksom folkhälsoaspekter är det därför önskvärt att cykeltrafiken ökar ytterligare. För att främja cyklandet krävs dock goda betingelser för cyklister både vad gäller framkomlighet, bekvämlighet och säkerhet. I många städer har tyvärr ofta cykelstråk låg standard – trafikerade gator utan cykelbana, problematiska korsningar osv. Här finns det mycket att göra för att skapa en tryggare trafikmiljö för oss oskyddade trafikanter!

Eva Löfgren

Nu är det hög tid att äntligen satsa på fotgängarna i stället för den hejdlösa cykelpropagandan. Ge oss tillbaka trottoarerna och trygga övergångsställen. Det är dags att alla cyklister lär sig sina skyldigheter och inte bara rättigheter. Och sluta klaga på fotgängare som tvingas passera cykelbanor.

Länkar till detta inlägg

Läs mer om denna funktion

Jag och min cykel – för Stockholm som cykelstad « Caroline Szyber

[…] själv större delen av året och det är mitt sätt att ta mig fram i Stockholm. På vintern är inte helt lätt att cykla i Stockholm, cykelbanor används ofta som en plats att lägga skottad snö på, och […]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *