Cykelhjälm: Stockholmare sju gånger smartare än Malmöbor

Det är tre gånger vanligare med huvudskador bland cyklister än bland moped- och mc-förare (sjukhusdata). Bakom den höga frekvensen huvudskador återfinns en låg hjälmanvändning bland vuxna cyklister.  Men det finns regioner (läs Stockholm) som är riktigt bra. Hjälmanvändningen på cykelstråk i Stockholm är 71%, i Göteborg 38% och i Malmö 10%!!!! 

I alla år har trafiksäkerhetsproblem beskrivits utifrån polisrapporterade olyckor. Eftersom flest personsskador på cykel inträffar när man själv går omkull, kommer inte olyckan till polisens kännedom och därmed har det inte registrerats som ett problem. Men det sker lika många svårt skadade cyklister som bilister på sjukhus för vård enligt SIKA.

En vanlig missuppfattning är att cykelolyckor med personskador främst sker i kollision med bil men över 70% av alla huvudskador inträffar i singelolyckor. Därför är det inget argument att avstå hjälm om man cyklar där bilarna inte finns.

Läs mer om konsumenttester på vår hemsida

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

11 kommentarer

Nils2

Hej Maria!

I hjälmdebatten talas det ofta om hemska skador. Men man glömmer nämna att dessa skador är mycket sällsynta.

Om hjälmen har en skyddseffekt (jag skriver om eftersom någon randomiserad studie ännu inte genomförts) är den absoluta riskreduktionen troligen väldigt liten.

Slutligen: Att cykla är inte farligt. Så vänligen undvik att raljera över personer som inte använder hjälm.

Martin

Bra skrivet!

Nils, varför inte ifrågasätta hjälm hos MC förare i stället?

happy cyclist sans helmet

Du blir ju inte smartare av att sätta på dig en hjälm. Smartheten sitter i ditt beteende och hur du uppträder i trafiken och jag cyklar hellre i Malmö än i Stockholm.Malmö har likheter med cykelstäder som Köpenhamn, Amsterdam, Hamburg etc.Städer, där du knappast ser nån med hjälm, men vilken infrastruktur sedan..smarta är de! Då de flesta olyckor är självförvDet är inne i huvudet och inte ovanpå som det smarta sitter. happy biking*

happy cyclist sans helmet

..texten kom bort,det skulle stå..Då de flesta olyckor är självförvållade kan de lätt undvikas med ett gott trafikvett.

Nils2

@Martin: Jag ifrågasätter inte hjälm. Vad jag ifrågasätter är snarare själva debatten som jag tycker ibland förs med argument som inte är alldeles sakliga.

I stället för att fokusera på hjälmanvändning borde företag och myndigheter försöka få så många som möjligt att cykla!

Helena Stigson

@happy cyclist sans helmet: Håller med dig – jag cyklar mycket hellre i en stad där de prioriterar cyklisters framkomlighet och säkerhet! Stockholm stad ligger långt efter både exempelvis Malmö och Göteborg men som tur är så är stockholmare bra på att ta eget ansvar och använda hjälm.

Maria Krafft

Hej Nils
Önskar också att man inte behövde ha hjälm när man cyklar men eftersom det sker ca 3500 huvudskador varje år och det finns bra studier som visar på god skyddseffekt så förstår jag inte varför man måste se hjälmen som ett hot mot cykelfriheten. Snarare tvärtom. Eftersom skallen är så känslig, oavsett ålder, så är det ett högt pris att riskera en skada. Vi ser i vårt skadematerial alltför ofta livslånga konsekvenser av ex vis en relativt lindrig hjärnskakning.

Länk till vetenskaplig artikel om hjälmens skyddseffekt
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/276/24/1968

Happy cyclist

Märker ni inte själva att det fokuseras för mycket på cykelhjälmar? Detta trots att forskning visat att den inte alltid hjälper. Svåra olyckor har skett trots bärande av denna huvudbonad . Däremot har forskning visat att förbättrad infrastruktur kraftigt reducerar antalet olyckor. Hjälmar förebygger inga olyckor utan kan i många fall framkalla olyckor genom att hjälmbärararen tar större risker =riskkompensation.Ändå är tjatet om cykelhjälmar det enda svenska trafikbloggar handlar om.Varför fokuserar ni inte mer på att förebygga olyckor än tjata om etthjälmar som ändå inte ger 100% skydd?

Se här nedan en norsk undersökning:
http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239365

Nils2

Hej igen!

När det gäller hjälmens skyddseffekt tror jag det är viktigt att definiera den population man avser.

I studien du länkar utgörs populationen av individer som söker sjukhusvård på grund av att ha trillat med cykeln. I den populationen anser jag det vara sannolikt att hjälmen har en skyddseffekt. Vilket också studien bekräftar.

När cykelhjälmskampanjer bedrivs är målgruppen en annan. Målgruppen är Sveriges samtliga cyklister, en population där hjälmens skyddseffekt mig veterligen inte har studerats.

Jag säger inte att hjälmen saknar skyddseffekt, snarare att kunskapsläget är oklart.

Marcus

Sweet! Denna debatten tar aldrig slut. Jag måste hålla med happy cyclist. Den absolut viktigaste faktorn när det gäller trafiksäkerhet för cyklister är det som sitter inne i huvudet. Svåra huvudskador för cyklister är väldigt ovanliga. Faktum är att det borde vara mobilförbud för cyklister och hjälmtvång för bilförare. Jag använder hjälm kanske 50% av gångerna jag cyklar och då mest för att det är ett schysst vidskydd och ett väldigt bra solskydd. Samtidigt, om man pendlar långt (2,5 mil enkel resa för mig) blir man trött och tappar fokus vilket kan leda till att man gör misstag. Jag tycker dock inte hjälmen är sådär jättebra som alla tycks tro. Den förmedlar mest ett budskap om att cykling skulle vara farligt, tok-farligt! Titta här för lite undersökningar angående hjälmanvändande:
http://malmolundpacykel.blogspot.com/2010/10/huvudlost-krav-pa-cykelhjalm-20.html

Länkar till detta inlägg

Läs mer om denna funktion

Cyklande vardagshjältar värnar om hälsa och säkerhet | Trafiksäkerhetsbloggen

[…] Ni som ”proffscyklister” inspirerar till ökat hjälmanvändande.  Som min kollega Maria Krafft bloggat om tidigare, är andelen hjälmanvändare i Stockholm störst i landet, 71%  enligt en undersökning gjord av […]

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *