Viltvarning

Nu är vi mitt inne i en period med ökad aktivitet av vilt på vägarna. Även om det är relativt få (ca10/år) som förolyckas är det en olyckstyp som med rätta är otrevlig att råka ut för. I de flesta fall hinner föraren knappt att reagera innan kollisionen inträffar. Det somvanligtvis ger de svåraste skadorna är att huvudet träffar taket när det trycks in i bilen. Splitterskador är vanligt eftersom bilens vindrutor inte har ngt skyddande skikt på insidan och det flyger omkring smått glaskross inne i kupen. Däremot är kraften i krocken sällan så stor så att krockkudden löser ut. Det går inte att säga säkert  i vilken hastighet en bil kan skydda de åkande i en älgkollision. Det finns heller inga tester som visar vilka bilar som är bra eller dåliga. VTI har dock utvecklat en älgattrapp som används för krockprovning.

Det du kan göra är att lära dig när älgkollisioner är vanligast, okt-feb och i gryning och skymning. Kör lite saktare även om vägen är tom på trafik vid skymning och gryning, xenon-halvljus och några extraljus ger det också chansen att se älgens reflekterande ögon lite tidigare när du spanar av sidoområdena. Bromsa bara, väj inte för rådjur eller mindre vilt annars ökar risken för att du råkar ut för en andra kollision utanför vägen eller mot ett annat fordon.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *