Säker och mjuk körstil ger sänkt premie

Nu startar vi ett unikt forksningsprojekt där förarens körstil kopplas till premien. Om medelhastigheten sänktes 3 km/tim i Sverige skulle ca 60 liv och 500-600 invaliditeter räddas. Därför ska förare som håller hastighetsgränserna gynnas av lägre premie. I försöket kommer man kunna sänka sin premie med 30%. 

Integritet

De flesta tycker det är bra att länka körstil till premien men vill samtidigt värna om sin frihetszon som  bilen innebär. Det här är knäckfrågan. Hur kan vi skapa ett hjälpmedel som gör att man kan påverka och sänka sin premie utan att det blir ett integritetshot? Med en GPS i bilen går det att registrera hastigheten i relation till gällande hastighetsgräns. Som försäkringsbolag är vi inte intresserade av var bilen befinner sig eller när på dygnet. Det som är intressant är att på en övergripande nivå se hur stor del av den totala körsträckan som är över gällande hastighet. Därför avidentifieras all data som har med tid och plats att göra.

Liknande försök har visat att hastigheten påtagligt sjunker om man kopplar den till ekonomiska incitament. Det viktigaste är att utvärdera hur kunderna uppfattar möjligheten och dessutom behöver tekniken bli billigare. I dagsläget går det inte att finansiera konceptet med den typ av utrustning som används i försöket men sannolikheten är stor att billigare lösningar kommer.

Själv är jag entusiastisk över möjligheterna som tekniken ger eftersom liv kan räddas. Mycket har hänt senaste femton åren med säkrare vägar och bilar men vi kan inte hoppa bock över förarens betydelse för att förebygga olyckor. Här är ett sätt att med morötter försöka minska konsekvenserna och ge oss förare en bra anledning att lugna ner tempot och köra mjukare – för livet, miljön och plånbokens skull..

http://www.dn.se/motor/kor-lagligt-och-spar-tusenlappar-pa-bilforsakringen-1.1204632

http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/grontljus

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

4 kommentarer

Micke

”Ein pauschales Tempolimit führt nach allen bisherigen Erkenntnissen gerade nicht automatisch zu mehr Sicherheit auf den Autobahnen”, sagte Umwelt- und Verkehrsministerin Tanja Gönner (CDU). In Österreich, wo auf den Autobahnen maximal Tempo 130 gefahren werden darf, sei die Zahl der Unfalltoten auf Autobahnen sogar um das 1,5-fache höher als in Deutschland.”

Där fick Ni något att bita i, eller hur? Tyskland är alltså ett genomfartsland i Europa, med en trafik som är antagligen 15gånger större än i Sverige. Vi pratar alltså om den minister i Tyskland som är ansvarig för trafiken. Men Ni, NTF, Transportstyrelsen, SIKA, m.fl. vet givetvis mycket bättre. Hade jag inte kört på Autobahn 10år dagligen, utan var indoktrinerad av svenska myndigheter hade jag nog gratulerat till denna strålande lösning i trafiksäkerhetens tecken. Men det gör jag inte.

Tant Agda

Detta förslag är orättvist! Tant Agda 90 år med gråstarr, demens, som kör 90 km/h på en smal och krokig 90-väg får alltså sänkt premie. Det kan tilläggas att Agda kör ca 300 mil om året, bara på sommaren i sin gamla bil utan väghållning.

Men, trafikläraren Göran som är 40 år (kör 5.000 mil om året) och kör 100 km/h på en bred och fin 90-väg, en sommardag, i sin nyare bil med sportchassi och större bromsar får höjd premie?

Vansinne!! Jag är själv yrkeschaufför, och skulle vilja påstå att 50% av olyckorna som beror på ouppmärksamhet, ovana förare, dåliga bilar, alkohol, trötthet, droger osv.
DE BÄSTA FÖRARE ÄR DE SOM ÄR VANA ATT KÖRA BIL, nu ska de straffas???

Maria Krafft

Hej
Det går alltid att hitta enskilda fall som bekräftar undantaget. Det är ex vis bättre att inte ha bälte på sig om man kör ner i en sjö men totalt sett är bilbälte överlägset.
Om vi lutar oss mot fakta:
– Olycksrisken minskar med 5%, skaderisken med 10% och dödsrisken med 20% om medelhastigheten
sänks 3-4 km /tim på våra vägar. (70 och 90 vägar viktigast).
– Om man vill göra en omkörning som innebär att hastighetsgränsen tillfällligt överskrids, kommer den
sträckan vara försumbar i relation till den totala körsträckan och därmed påverkas inte premien.
– Säkra bilmodeller är bättre än osäkra och därför har ex vis bilar från -00 och framåt
lägre premie än äldre, antisladd och autobromsar påverkar också premien gynnsamt.
– 95% av alla olyckor beror på människan. Även om vana förare är bra kan olyckan vara framme och
då styrs konsekvenserna till stor del av farten in i krocken.
/Maria Krafft

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *