Fordonsindustrin upp i det blå

Vissa av er kanske har hört talas om Googles försök med robotstyrd bil som åker runt på gatorna i San Fransisco. Med hjälp av utrustning såsom videokameror, radar, detaljerade kartor och GPS håller roboten själv koll på trafiken. Riktigt tufft!

Ett annat liknande exempel är lastbilstillverkaren Scania lastbilståg – fyra, fem lastbilar kopplas ihop via trådlöst nätverk. Kommunikationen mellan fordonen gör att lastbilarna hela tiden får information om vad som händer runtomkring. Om första lastbilen bromsar kommer också att lastbil två, tre och fyra att börja bromsa exakt samtidigt som den första lastbilen. Den stora vinsten med detta är att lastbilarna kan köra riktigt tätt och på så sätt minskas luftmotstånd och bränsleförbrukning.

Det dröjer många år innan vi får se förarlösa fordon i trafiken i Sverige men teknikutvecklingen går snabbt framåt. Igår lyssnade jag på Stefan Myhrberg från Ericsson på Resultatkonferensen som anordnas av Trafikverket årligen. Ericsson jobbar i projekt med hur bilar skall kunna prata med omvärlden – bil-bil-kommunikation, bil-väg och bil-telenät. Målet är så klart att trafiken skall bli säkrare samtidigt som vi kan optimera användandet och därmed minska miljöpåverkan. Förändringar i trafiken skall kunna förutses. Till en början kommer fokus vara att informera föraren om vilka risker som finns bakom krönet.

/Helena Stigson

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *