Hur många liv räddas om vi skrotar gamla bilar?

Bilar blir allt säkrare. Tio år gamla fordon saknar ofta antisladdsystem som är ett av de effektivaste systemen att förhindra trafikolyckor.  Andra system som kommit under senare år är autobroms och körfältsbytesvarnare. Om äldre fordon ersattes med nya skulle många liv kunna räddas. Och flera med livslånga invaliditeter skulle kunna undvikas.

I veckan presenterade vi en studie på Tylösandsseminariet där olika alternativ att skrota gamla bilar visades. Bäst alternativ är att vänta ett antal år och sedan skrota alla gamla bilar utan antisladdsystem (ca 500 000 bilar). Värdet på alla räddade liv och skador skulle motsvara nära 40 000 kr per utskrotat fordon. Och de fordon som skrotas ut har ett värde på mellan 5000 och 10000 kr, så det blir klart lönsamt.

Vi förslår att man från regeringshåll initierar en utredning för att kika vidare på detta mer i detalj.

Vill du läsa lite mer om det, se här.   Utskrotning-rapport

/Anders

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

7 kommentarer

Mats Nilson

Bränn alla böcker som inte skrivits de senaste 20 åren.
– Vi har ju blivit så upplysta och förnuftiga, så att alla med avvikande åsikter borde termineras eller spärras in för sin egen skull!

Är ni helt ryska, eller?
Förutom det tvivelaktiga i resonemanget så börjar dett låta som rena rana gestapofasonerna – att omyndigförklara alla som kanske inte har RÅD med det senaste är oförskämt.
Det är inte här broblemen ligger, utan i körsätt och omdöme!

Mia

Håller inte med föregående kommentator. (Förövrigt är det det väl i Ryssland man kör omkring med 20 år gamla bilar?)Jag förstår inte heller vad åsikter har med saken att göra. Detta är ju ett mycket konkret exempel på hur man kan rädda liv – och hur viktig bilens funktioner är för vår säkerhet. Vad är det för fel med det? Jag avskyr också den här övertron på ”körsätt och omdöme”. Vilket körsätt kan exempelvis rädda dig om dina bromsar slutar fungera?

Mats Nilson

Kan inte svara på hur du framför dig själv i trafiken, men blind tro på säkerhetssystem kan leda till högre hastighet när sunt förnuft skulle leda till sänkt hastighet.
Omdömeslösa förare som kör på gränsen är de som är farliga för sig själva och andra…
Det du talar om är något helt annat – trafikfarliga bilar hanterar bilprovningen! Att förstöra helt funktionsdugliga bilar som är trafiksäkra är samhällsekonomiskt och miljömässigt vansinne.
– Man måste titta på helheten; att tillverka en ny samtidigt som en annan skall destrueras innan dess livslängd är förbrukad är galenskap och slöseri på energi och ändliga resurser.
Men du kanske vet bäst?

Per Grayh

Det finns tre nivåer av statistik:
Lögn, förbannad lögn och statistik.
jag tror inte ett ögonblick på rapporten. Om det skall nu genomföras, hur många av oss som kör äldre bilar skall kunna ha råd med att köpa en ny? Jag som ensamstående undersköterska med en inkomst på 18500kr/mån, hur skall jag ha råd med att betala hundratusentals kronor för en ny bil? Jag är behov av en bil då jag jobbar oregelbundna tider och bor där kollektivtrafiken är under all kritik.

Så Anders Kullgren, jag ställer en direkt fråga till dig:
Förklara och redogör hur jag, som låginkomsttagare skall kunna lösa det ekonomiskt ty jag tror inte att det kommer att införas en skrotpremie på 100000kr.

jag ser fram emot ditt svar.

Per Grayh

p.s Jag kör en SAAB 9-5 av 2000 års modell. Jag tror att den är MINST lika säker som många av dagens nya bilar.

Per Andersson

I 100 fall av 100 sker drunkningar i vatten. Slutsats: vatten är livsfarligt och borde förbjudas.

Alltså: man kan få vilka resultat man vill med hjälp av lite statistik. Man har inte tagit hänsyn till andra faktorer utan bara gått på bilens ålder.

Jag håller även med tidigare inlägg om att nivån på en eventuell skrotningspremie bör vara MINST 100000kr. För hur är det tänkt att en låginkomsttagare som är beroende av bil skall kunna köpa en ny bil.

En lätt ekonomisk kalkyl:
fasta kostnader för en ny bil för 200000kr ligger på runt 6000kr/mån. Hur är det tänkt att en låginkomsttagare skall ha råd med det?

Anders Kullgren

Det var ett antal år sedan som vi tillsammans med Trafikverket kikade på säkerhetseffekten av att skrota ut gamla bilar. Om man från regeringens sida väljer att göra det finns det flera alternativ, vi visade 3 olika sätt. Vårt budskap var att regeringen ger uppdrag åt t ex Trafikverket att kika vidare på detta eftersom det ligger en så pass stor säkerhetsvinst i det. Bilars säkerhet går stadigt framåt och jämför vi bilar från tidigt 80-tal med dagens bilar har dödsrisken gått ner med ca 85% och risken för svår skada har halverats. Det finns ett antal viktiga säkerhetssystem som introducerats genom åren. Ett av de viktigaste är antisladdsystem som reducerar olycksrisken med i genomsnitt 20-25% på alla underlag. På hala underlag halveras olycksrisken. Dessa introducerades 1999-2003 och är i dag standard i alla bilar. Det är därför en utskrotning av bilar utan antisladd har studerats som ett alternativ.

Hur man utformar hela modellen för skrotningspremierna är en viktig och komplicerad fråga som vi inte har gått in på (vi har bara studerat dess effekt på bilflottans säkerhetsnivå). Precis som kommenteras ovan så är det oftast inte ägare av gamla bilar som har råd att köpa nya bilar. För att få en bra effekt och acceptans bör man därför kika på andra alternativ. Det finns ett antal sätt att gå vidare med. Ett skulle kunna vara att man vid skrotning får en check på skrotningspremien som endast kan lösas in vid köp av en bil som uppfyller uppsatta villkor. Då kan man alltså också köpa en begagnad bil. Man kan också tänka sig att få sälja vidare checken som endast får lösas in vid köp av en ny bil som uppfyller uppsatta krav.
Men detta är som sagt något vi inte lagt oss i utan endast vilken säkerhetsvinst en utskrotning skulle kunna ge. Regering/trafikutskott/Trafikverket får kika vidare på hur det skulle kunna byggas upp om man framöver bedömer att det är intressant och möjligt.

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *