Förbrukning som kostar

 

 

Fördelen med förbrukningsmätning enligt EU-körcykeln är att det ger en enhetligt jämförelse mellan olika bilar.  Ett stort problem är däremot när man inte ens med största ecodrive ambition kan komma i närheten av angiven förbrukning för många modeller. För bilköparen kan det bli en obehaglig överraskning då somliga bilmodeller uppvisar mycket stora skillnader. Den nuvarande körcykeln  måste ändras av flera skäl.

-Den ”snälla ” körcykeln ger en för stor skillnad mellan verklig och angiven förbrukning.

-Den ”snälla ” körcykeln skapar förutsättningar för att variationerna mellan bilmodeller kan bli så stora.

-EU körcykeln skapades 1993 för att möjliggöra ett stabiliseringsmål för koldioxidutsläpp. Att luta sig mot en standard som ger så stora avvikelser i verkligheten ger en falsk bild av vilka mål som verkligen uppnås.

-Bilsäljare/bilannonsörer nämner aldrig att den verkliga förbrukningen kan vara avsevärt högre vilket kan ge bilägaren en obehaglig överraskning över bilens verkliga driftskostnad.

I början av veckan testade jag och en annan chaufför att under en längre sträcka (38mil) prova två olika bilar under exakt samma förhållanden. En bensindriven mellanklassbil och en dieseldriven 7-sitsig minibuss. Mellanklassbilen kördes också i ren stadskörning. Med gedigna kunskaper i ecodriving provade vi hur låg förbrukning kunde bli i ren landsvägskörning under följande villkor:

-Laglig körning, max 110km/h

-Ca 80km/h snitthastighet

-Inga extrema åtgärder för att minska förbruknignen

Förbrukning l/100km

EU körcykel Verklig Skillnad

C180 Blue Eff 7G-Tronic

Stad 9,3 12,1 +30%

Landsv 5,2 6,9 +33%

Sharan 2,0TDI 140 BMT

Landsv 4,9 5,7 +16%

Alla skulle vinna på en mer verklighetsanpassad körcykel både med hänsyn till uppsatta miljömål och privatbilistens bilkostnader. Det är bra att Vi Bilägare och Auto Motor & Sport belyser hur stora skillnaderna kan vara.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *