Barnsäkerhet i baksätet

Barnens säkerhet i baksätet på moderna bilar är fortsatt eftersatt. Det är något vi poängterat redan 2009, och även skrivit en hel del om på Folksams hemsida. Moderna bilar har en styvare struktur som medför en kortare stoppsträcka och därmed ökade g-krafter i kollisionen. 2010 genomförde vi ett krockprov tillsammans med Dagens Nyheter och Autoliv. Vi körde en modern liten bil mot en gammal stor. I baksätet satte vi krockdockor motsvarande 10-åringar där vi mätte belastning i huvud och nacke. Det visade att belastningen blev nära dubbelt så stor i den moderna bilen (en Toyota Yaris) jämfört med den gamla (en Volvo 945). I moderna bilar kompenseras den ökade belastningen för vuxna i framsätet med effektivare bältessystem (bältessträckare och kraftbegränsare) och krockkuddar.  I baksätet saknas oftast sådan utrustning, även om andelen faktiskt ökat en del under senare år.  

I dagsläget har cirka 12% av de nya bimodeller som finns att köpa bältessträckare i baksätet. Ungefär lika stor andel har sidokrockkudde i baksätet. Endast 5% av bilmodellerna kan erbjuda en integrerad barnstol i baksätet. En integrerad barnstol minimerar risk för felanvändning och ökar säkerheten. Dessutom är det biltillverkaren som då ansvarat för utformingnen av barnskyddet och optimerat det för bilen barnet sitter i. När det gäller barnsäkerhet i baksätet utmärker sig Volvo en hel del. De är de enda som erbjuder en bälteskraftbegränsare i baksätet anpassade för barn. Den får man installerad om man köper en integrerad barnkudde. Volvo har också bältessträckare som standard i samtliga modeller. Men Volvo har inte sidokrockkudde för bröstet i baksätet. Det har däremot Mercedes i samtliga modeller förutom sportbilarna. Nedan finns en lista på bilar utrustade med dessa system. Det finns både som standrard och som tillval. Den är troligen inte komplett, men i dagsläget så långt som vi lyckats kartlägga det hela. Det finns både som standard och som tillval.

 Lista på bilar 2013

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

1 kommentar

Helena Stigson

Läs gärna även artikeln i lördagens DN: http://www.dn.se/motor/svenska-baksaten-sakrast

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *