Grön cykelvåg

Cykel rödljusPå Tylösandsseminariet 1-3 sept presenterade Henrik Söderström från Stockholm Stad hur små åtgärder på hårt trafikerade Götgatan i Stockholm kan göras mer anpassad till cyklisterna. Speciellt gillar jag ”Grön Våg” funktionen där du som cyklar kan få grönt ljus förbi de 11 trafikljus som finns på Götgatan. Nu hoppas jag bara att ”Grön Våg” funktionen skall tändas upp. För just nu är den släckt! Som nybliven Stockholmscyklist i innerstaden efterlyser jag smarta trafiklösningar som minskar antalet ställen där man behöver stanna för rött.

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

1 kommentar

Björn Abelsson

Grön våg är försås bra för trafiken i vågens riktning. För trafik i motsatt riktning blir det ofta sämre. Även den som färdas vinkelrätt mot vågen får ofta vänta längre. Så tro inte att styrningen av trafiksignalerna kan lösa alla problem för cyklisterna.

För cyklister tillkommer ännu ett problem, jämfört med grön våg för bilar. Det är att cyklisternas hastighet varierar rätt mycket. Den gröna våg som finns (har funnits?) på Götgatan är måhända något för snabb för de flesta cyklister. När jag själv har cyklat på Götgatan har jag hunnit med vågen från Ringvägen till Medborgarplatsen, men bara de gånger jag kommit från Skanstullsbron med god fart precis när det slår om till grönt. När jag tvingats stanna vid Ringvägen har jag oftast bara hängt med något kvarter.

Så en något långsammare vår skulle säkert uppskattas av många cyklister. Men blir den mycket långsammare så kommer de snabbaste cyklisterna att få längre restider än i dag. Så att hitta rätt hastighet för en grön våg för cyklister är inte så enkelt.

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *